fbpx

Aktualności

Specjalistyczna obiektywna pomoc

Niezależne od tego czy planujemy zakup/sprzedaż/wynajem/najem nieruchomości, zasada ograniczonego zaufania w stosunku do sprzedającego/kupującego/najemcy/właściciela powinna towarzyszyć rozsądnemu uczestnikowi rynku nieruchomości.

Aby zminimalizować ryzyko nietrafnej decyzji wystarczy zaufać niezależnemu specjaliście, który może pomóc nam w rozwiązaniu problemu. W zależności od typu nieruchomości lub też konkretnego tematu taką osobą może być architekt, geodeta, konstruktor, rzeczoznawca majątkowy, rzeczoznawca budowlany, prawnik, itp.

Często wystarczy godzinna konsultacja lub wspólne oględziny nieruchomości aby rozwiać większość wątpliwości. Natomiast czasami konieczne są różne specjalistyczne opinie lub ekspertyzy w zależności od stopnia skomplikowania sprawy.

W zmieniającym się otoczeniu prawnym oraz braku odpowiedniej wiedzy i pomocy w naszym najbliższym otoczeniu, skorzystanie z usług zewnętrznych specjalistów coraz częściej staje się koniecznością.

Niezbędne dokumenty do wyceny nieruchomości

Zwykle pozyskanie dokumentów do procesu wyceny nieruchomości, leży w gestii zleceniodawcy. Jednakże rzeczoznawca majątkowy może je także pozyskać, świadcząc usługę dla klienta.

Do prawidłowego wykonania operatu szacunkowego mogą być potrzebne m.in. takie dokumenty (w zależności o typu wycenianej nieruchomości oraz celu wyceny):
– podstawa nabycia, np. akt notarialny lub inny dokument stwierdzający prawa do nieruchomości;
– nr Księgi Wieczystej;
– decyzja o przydziale lokalu (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu);
– zaświadczenie o samodzielności lokalu wraz z załącznikiem graficznym;
– decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
– decyzja o pozwoleniu na budowę;
– dokumentacja techniczna budynku;
– książka obiektu budowlanego;
– mapa zasadnicza;
– wypis i wyrys z rejestru gruntów, kartoteka budynku, kartoteka lokalu;
– zaświadczenie o przeznaczeniu przedmiotowej nieruchomości w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, a w przypadku jego braku zaświadczenie z Planu Ogólnego, a jeśli gmina nie posiada Planu Ogólnego, to ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego gminy;
– zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej.

W zależności od rodzaju nieruchomości, która ma być przedmiotem oszacowania (np. nieruchomość gruntowa, nieruchomość lokalowa, nieruchomość zabudowana, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego/użytkowego) mogą być potrzebne różne dokumenty lub zaświadczenia z listy powyżej.